12 maart 2007

10 High-Profit redesign priorities by Jakob Nielsen

Het laatste bericht van Jakob Nielsen op zijn website is zeer interessant voor onze volgende opdracht. Hij geeft de 10 belangrijkste ontwerpwijzigingen voor een website die meteen tot hogere verkoopcijfers leiden en de loyaliteit van de klant versterken.

  1. Email newsletters
    => Heeft niets te maken met het ontwerp van onze gebruikersinterface, het probeert gewoon de klanten aan ons te binden.
  2. Voldoende (begrijpbare) informatie bij een product plaatsen
    => Dit is zeer belangrijk voor ons. Als de klant een product aanklikt, moet die voldoende informatie krijgen. Als de pagina dan wat voller is dan anders, is volgens mij dan ook geen probleem, zolang de informatie maar nuttig en begrijpbaar is.
  3. Close-ups en quality foto's kunnen gebruikers een goede benadering geven van de kwaliteit van het product en ze zijn essentieel om de mensen een goed gevoel te geven bij het online kopen.
    => Dit is ook belangrijk, maar dan moeten we ervan uitgaan dat Amazon ons zeer gedetailleerde foto's kan aanbieden. Ook betwijfel ik of dit belangrijk is voor boeken of DVD's.
  4. Als je meerdere producten van dezelfde categorie aanbiedt, is het belangrijk goed aan te geven waarin deze producten van elkaar verschillen. De mogelijkheid om het product te vergelijken is hiervoor zeer handig, als er tenminste duidelijk aangegeven wordt wat de kernverschillen zijn.
    => Zeer belangrijk: bv. hard cover of niet, DVD of VHS...
  5. Maak het opnieuw bestellen van een product (reordering) eenvoudig en snel.
    => Het herbestellen van hetzelfde product zie ik niet zitten. Wat wel zeer nuttig is, is het gemakkelijk bestellen van bv. een opvolger van een boek/film of het nieuwe boek van dezelfde auteur.
  6. Schrijf de tekst op de website beter/eenvoudiger.
    => Dit is altijd nodig.
  7. Maak je website toegankelijk voor senioren. Te weinig websites zijn toegankelijk voor senioren, hoewel hun marktaandeel groter en groter wordt en ze genoeg geld te spenderen hebben.
    => Zeer belangrijk. De senioren hebben tijd genoeg om te lezen, dus die willen zeker boeken lezen. Als ze slecht te been zijn, is het online kopen van boeken zeer handig. Dit moeten we zeker toepassen. (Nuttige link)
  8. Ondersteuning voor cadeaus en wenslijsten.
    => Dit moet mogelijk zijn: in de shop de mogelijkheid geven om het als cadeau op te sturen.
  9. Maak (efficiƫnt) 'zoeken' op je website mogelijk (duur!).
    => Zoeken is al mogelijk op Amazon.
  10. Test je gebruikers!
    => Dat moeten we sowieso doen...
Extra: maak een programma voor de loyale gebruikers. Laat ze bv. eerder genieten van nieuwe producten.

Geen opmerkingen: